Tunnelkonsol

På uppdrag av- och i samarbete med Volvo Car Corporation R&D

En helt ny design av tunnelkonsol för en (då år 2004) kommande framtida SUV. Den Volvobil som senare kom att heta XC60. Med innovativa tekniska lösningar för bl.a. förvaring av dryckeskärl. Flexibilitet och personlighet har skapats genom införande av modulsystem. En ny lösning av den traditionella handbromsen har givit plats åt de två symmetriskt lika handtagen som därmed kunnat integreras i konsolen. Dess ger förutom sin funktion att vara en hjälp vid i- och urstigning, ett attraktivt och symmetriskt utseende. De vridstyva lättmetallsprofilerna ger stabilitet åt konstruktionen och konsolen fungerar i såväl vänster- som högerstyrda fordon, vilket bl.a. innebär sänkta kostnader för biltillverkaren. Mittarmstödet glider på handtagen och i dess förlängning. Detta sätt att förflytta armstödet för åtkomst av underliggandeförvaringsutrymme är mer ergonomiskt riktigt än den annars mycket vanligt förekommande bakåt och uppåtsvepande rörelsen. Det kan också vid ett sådant moment föreligga en ökad körsäkerhetsrisk då fokus lättare tas från trafiken vid detta öppningsförfarande. Armstödet justeras på samma sätt in för att passa såväl korta som långa personer. Konsolens djup är anpassat så att mugghållarmodulen kan ge fullgott stöd åt såväl små plastmuggar som den största muggen från Mac Donalds i USA. Även mindre termosar eller mugg med eller utan öra, både har plats och ges fulllgott stöd. Lättmetallsprofilen bör ytbehandlas för att inte ge brännskador, då solen på sommaren kan värma upp materialet till mycket höga temperaturer.

Utfört av Per Skarin och Johan Friberg (Designingenjörsprogrammet Högskolan i Skövde 2004) i samarbete med- och på uppdrag av Volvo Personvagnar F&U, Torslanda Göteborg.

<< Tillbaka